Reporters without Borders

    • Free speech in Bulgaria held captive by Prokopiev and RSF

      Free speech in Bulgaria held captive by Prokopiev and RSF

      Free speech in Bulgaria is held captive by an indicted oligarch and publisher. This might sound as an exaggeration, but it is decidedly not one. It is the harsh reality, unmasked by the history of the country’s ranking in the so-called World Press Freedom Index annually compiled by Reporters Without Borders (RSF)

      22
    • The 'Reporters' serve Prokopiev again, proving he dictates their manipulations

      The 'Reporters' serve Prokopiev again, proving he dictates their manipulations

      Indicted oligarch Ivo Prokopiev has again employed the services of Reporters Without Borders (RSF) for his battle against the state waged in a bid to forestall the attempts to mete out justice for his crimes. A day after the Anti-Corruption Commission for Illegal Assets Forfeiture (ACCIAF) filed a new claim for confiscation of money and stocks belonging to Prokopiev and his wife Galya Prokopieva worth about BGN half a million, the France-based NGO released an avalanche of tweets to cater to the chieftain of the Capital circle.

      40
    • Tip-hungry journalists and Bulgaria's 111th position on the World Press Freedom Index

      Tip-hungry journalists and Bulgaria's 111th position on the World Press Freedom Index

      How much does the conscience of a journalist cost? Everything and nothing. Because it is not for sale. Of course, if we are talking about good conscience, and if it is the conscience of a journalist. However, a breed of tip-hungry species have multiplied themselves in the guild (the comparison was drawn by a certain high-paid sample of that same breed, who decided to pose herself as a taxi driver). These people can no longer be qualified as journalists and their conscience is quite elastic. Because they have sold off both their conscience and their profession.

      38
    • Reporters Without Borders LLC: Half of the French NGO’s revenue comes from grants and subsidies

      Reporters Without Borders LLC: Half of the French NGO’s revenue comes from grants and subsidies

      Sales of photo albums and t-shirts, advertisement revenue, and millions in personnel expenditures. It sounds like a regular company, right? Well, it is indeed a business, but it is disguised as an NGO. This is the kind of data you can find in the financial statements of the French organisation Reporters Without Borders (RSF), which claims to be a champion of freedom of speech. The documents show that the RSF, whose World Press Freedom Index is exploited by the shadowy circles in Bulgaria and the media outlets of indicted oligarchs as an instrument to exert pressure on the state, has become a hybrid between a corporation and an NGO. Behind the guise of protecting free speech and at-risk journalists, it actually accumulates money through grants and subsidies.

      72
    • Monopoly over truth or the oligarchs’ distorting mirror

      Monopoly over truth or the oligarchs’ distorting mirror

      One of the treasured dreams of any behind-the-scenes player is to create a monopoly over the truth. If we think of journalism as a lantern which throws light on the shady affairs and shows the naked truth about them then the ultimate goal of murky players is to hold fast of the lantern to avoid the possibility that light will be thrown on their own crimes.

      79
    • RSF admits: 10 people slander Bulgaria

      RSF admits: 10 people slander Bulgaria

      Ten people. That is the number of individuals because of whom Bulgaria is stuck at the ludicrous 111th spot on the World Press Freedom Index published by Reporters Without Borders (RSF), behind a series of African countries not exactly known for being democratic. For years, the French NGO has studiously been avoiding questions about the methodology behind its ranking, while advertising the index as representative of the media industries of the various countries “analysed”.

      70
    • War on print media

      War on print media

      Bulgarian Posts to subsidise distribution of print media following closure of Lafka (Club Z, 27 February). When you-know-who is gone, someone has to take his place (Capital, 27 February). Will Peevski’s Lafka be the death nail for Borissov? (Frognews, 27 February). From cornering the market to folding in three days. Who owned Lafka? (Radio Free Europe, 27 February).

      144
    • Oligarchs, tone down the lies about Delyan Peevski

      Oligarchs, tone down the lies about Delyan Peevski

      The most important ingredient for making a lie sound convincing is to have at least a grain of truth in it. Otherwise, it would sound ridiculous. Over the years, the media outlets owned by indicted oligarchs like Ivo Prokopiev and Tsvetan Vassilev have proven that the truth is taboo for them. And when the last piece of clothing in the disguise of the “journalism on call” falls, there is no room for scruples.

      122